Define Me

Jika Allah menolong kamu, maka tiada apa yang dapat mengalahkanmu, tetapi jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapa yang dapat menolongmu setelah itu? Karena itu hendaklah pada Allah saja orang-orang mukmin bertawakal 3:160



assalamualaikum...

saya akan mulakan entry dengan ini~

jadi di sini, saya ingin menasihati diri saya.. ya, diri saya sendiri..
di musim exam ini;

1. stay up sepanjang malam untuk baca buku boleh, jadi saya kena luangkan masa malam saya untuk beribadah juga~


Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah “sembahyang tahajjud” padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji (Al-Israa' : 80)


2. saya boleh baca buku sampai bertimbun-timbun, jadi saya kena luangkan masa untuk baca Al-Quran~

Daripada Omar Bin Al Khattab r.a. Bahawa Nabi Muhammad S.A.W. bersabda : Sesungguhnya Allah mengangkat martabat beberapa golongan dan merendahkan martabat yang lain dengan sebab Al Quran.( Riwayat Muslim )


3. bila dengar azan, saya kena segera bersedia untuk solat~
Rasulullah SAW berkata kepada Ibnu Mas'ud r.a. waktu baginda ditanya tentang amal apa yang paling baik? "Solat pada waktunya."
(HR. Bukhari dan Muslim)

4. saya kena jaga hubungan dengan rakan-rakan saya~

telah bersabda Rasulullah s.a.w:

Hak muslim atas muslim yang lainnya ada enam. Para sahabat bertanya: “Apa sahaja, wahai Rasulullah?. Berkata Rasulullah s.a.w: “Ucapkan salam jika berjumpa denganya. Jika ia mengundang kamu, maka penuhilah undangannya. Jika dia meminta nasihat, maka berilah nasihat. Jika dia bersin dan memuji Allah (mengucapkan Alhamdulillah), maka ucapkanlah tasymit (Yarhamukumullah). Jika ia sakit, maka jenguklah dia. Jika dia meninggal dunia, maka iringilah jenazahnya” (Muslim)

5. jangan lupa selalu telefon mak, abah dan adik beradik yang lain.. mohon doa dari mereka~

banyak lagi yang perlu dipesan pada diri saya yang selalu lalai ini. mohon sahabat-sahabat sekalian untuk menasihati diri yang sering lupa..

bittaufiq wannajah buat rakan-rakan se batch untuk final exam ini.. perbaiki niat balik.. insyaAllah~


"Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami dan tindakan-tindakan kami yang berlebihan dalam urusan kami, dan tetapkanlah pendirian kami serta tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."
(Surah Ali-Imran:147)


Second year (2009-2010)

End of Second Semester Exam

Day

Date

Subject

Time

Monday

28/6/2010

Biochemistry

9.00 – 11.00

Thursday

1/7/2010

Histology

9.00 – 10.30

Monday

5/7/2010

Physiology

9.00 – 11.00

Saturday

10/7/2010

Anatomy

9.00 – 11.00

Monday

12/7/2010

Pharmacology

9.00 – 11.00

Wednesday

14/7/2010

Ethics

9.00 – 10.00

Sunday

18/7/2010

Parasitology

9.00 – 10.30

Wednesday

21/7/2010

Microbiology

9.00 – 10.30

Sunday

25/7/2010

Pathology

9.00 – 11.00

Monday

26/7/2010

PBL

9.00 – 11.00


4 mEssAge:

yup...btl tu...pe pun, slmt maju jaya

keynah..aku suka sgt2 post nih.. iA,mumtaz!!:)

thanks anyss~
selamat maju jaya utk anda jugak~

to aina:
aku pun suka ang :P
hehe.. jom usaha~

keep on diet...hehehe

banner 516×75

Popular Posts