Define Me

Jika Allah menolong kamu, maka tiada apa yang dapat mengalahkanmu, tetapi jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapa yang dapat menolongmu setelah itu? Karena itu hendaklah pada Allah saja orang-orang mukmin bertawakal 3:160



Hari ni, sepatutnya operation yang ambil masa 2-3 jam ter extend jadi 5 jam.
Operation yang sepatutnya simple, hanya nak buat "end-to-end anastomosis" pun jadi panjang sebab jumpa "desmoid tumor" intraoperative.
Patient yang sepatutnya buat hernia repair sahaja, berakhir dengan pembedahan membuang lemak sekali sebab susah sangat nak buat operation atas sebab patient obese. Bila senior resident buat salah masa operation pun, specialist tak marah dan cakap takpa-takpa, ni semuatraining bagi kamu.
Patient yang di jadualkan untuk membuat pembedahan membuang "gall bladder" (hempedu) dengan teknik laparoscopy, berakhir dengan hanya buat diagnostic procedure sebab CT scan menunjukkan ada suspicious lesion (suspect malignancy).
Surgery mengajar saya, tiada benda yang pasti, dan tiada satu rawatan pun yang pasti untuk sesuatu penyakit.
Semua bergantung kepada, keputusan seorang "surgeon". Dan keperluan seorang "surgeon" untuk sentiasa tenang untuk menghadapi sebarang situasi, dan yakin dalam membuat keputusan adalah penting.
Begitu juga dalam hidup, kita hanya merancang dan Allah yang menentukan. Kita perlu bersedia untuk menghadapi apa-apa kemungkinan dalam hidup.
Jika ajal kita esok, bersediakah kita ?
Jika kita menunggu Ramadhan untuk berubah, tiba-tiba tak sempat pun nak sampai Ramadhan, bersediakah kita ?
Keep your chin up and live your life to the fullest smile emoticon .

0 mEssAge:

Popular Posts