Define Me

Jika Allah menolong kamu, maka tiada apa yang dapat mengalahkanmu, tetapi jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapa yang dapat menolongmu setelah itu? Karena itu hendaklah pada Allah saja orang-orang mukmin bertawakal 3:160


Owh ya, saya tak biasa membawa barang berharga di dalam poket baju. Terutamanya duit, apatah lagi telephone bimbit. Selalu mesti membawa beg bersama-sama untuk diletakkan barang berharga.
Cuma hendak dijadikan cerita, hari sabtu yang lepas saya menemani beberapa orang senior dari Cairo membeli barang bayi di sekitar kawasan Mara. Pergi secara tiba-tiba dan saya hanya membawa telefon bimbit di tangan yang kadang-kadang saya sorokkan di dalam poket baju sejuk. Saya tahu budaya pick pocket masih wujud di kawasan Alexandria ini walaupun keadaannya bermusim.
Sedang leka membelek baju bayi, tiba-tiba saya menyeluk kocek baju saya. Alamak, terasa kosong. Saya lantas memaling ke belakang dan menarik mafla kakak arab yang berada di belakang saya. Handset yang disorokkan di dalam mafla jatuh ke lantai. Saya lantas mengambil telefon tersebut sambil berkata, "Haram 3laik" dengan nada yang tinggi.
Mereka bertiga. Tergelak-gelak bila melihat reaponse saya.
Saya lantas terus menyebut dengan nada yang tinggi, "Pencuri!!".
Salah seorang kakak arab tersebut datang kepada saya.
"Ang jaga-jaga sikit".
"Jaga-jaga apa, ni telefon aku ! Ang pencuri".
"Sudahlah. Sudahlah".
"Sudahlah apa. Ang tu pencuri. Ang muslim ka apa?"
"Alhamdulillah, aku Muslim".
Kata kakak tersebut sambil tersengih-sengih. Kemudian mereka keluar dari kedai tersebut.
Alhamdulillah jodoh dengan telefon ini masih panjang. Mohon sahabat-sahabat berhati-hati dan jangan takut untuk melawan smile emoticon
P/s : Kakak arab tu cakap arab, bukan cakap kedah tongue emoticon

0 mEssAge:

banner 516×75

Popular Posts