Define Me

Jika Allah menolong kamu, maka tiada apa yang dapat mengalahkanmu, tetapi jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapa yang dapat menolongmu setelah itu? Karena itu hendaklah pada Allah saja orang-orang mukmin bertawakal 3:160

Pernah tak, bila kita keluar dari jawab exam.
rasa menyesal sangat-sangat.
kenapa tadi aku tak baca betul-betul?
kenapa tadi tak ingat?
sakit kan rasa macam tu??

pernah tak, lepas kita buat sesuatu keputusan.
kita rasa sangat-sangat menyesal.
kalaulah aku pilih yang lain.
sakit tak rasa macam tu??

pernah tak lepas kita buat sesuatu.
kita rasa menyesal gila.
kalaulah aku tak buat, mesti tak jadi camni.
seksakan rasa macam tu??

pernah tak lepas kita tertinggal sesuatu perkara.
kita rasa rugi gila.
kalaulah aku tak terlepas benda ni, mesti seronok..
sakitkan??

tapi hakikatnya semua benda tu berlaku kat dunia.
kita masih boleh jadikan pengajaran.
agar kesilapan yang sama tak terus berlaku.
agar kita lebih berhati-hati dalam membuat keputusan.
agar kita lebih teliti di masa hadapan.

bayangkan bila di akhirat. dah tak berguna dah.
walaupun menangis air mata darah sekalipun.
dan masa itu penyesalan itu amat-amatlah sakit.
kerana kita tidak boleh melakukan apa-apa lagi.
sudah tidak boleh dijadikan pengajaran.
cuma menunggu balasan yang setimpalnya.


Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu) maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik sesungguhnya kami sekarang telah yakin"(As-Sajdah : 12)






7 mEssAge:

sebb tu nabi ajar suh buat solat istikhrah dlm stiap benda...

:D

moga tidak berlaku lg... :D

:)

to niktaufik;
betul2.. dalam setiap perbuatan kita istikhoroh amat penting..
agar tak menyesal kemudian hari..

to miss raihan;
miss u~

wow

sya suka post ini. :)

cerita yang menarik dan sangat mengesankan.. mohon nak copy dalam blog ana bleh kinah??

silakan~
hak cipta tak terpelihara..

Popular Posts