Define Me

Jika Allah menolong kamu, maka tiada apa yang dapat mengalahkanmu, tetapi jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapa yang dapat menolongmu setelah itu? Karena itu hendaklah pada Allah saja orang-orang mukmin bertawakal 3:160




Alhamdulillah~

luahan yang perlu aku ungkapkan sebagai hamba pabila mendapat nikmat. nikmat habis exam, nikmat nak balik malaysia dan nikmat yang paling penting, nikmat ISLAM dan IMAN. Alhamdulillah setelah tamatnya tahun satu, insyaAllah tiada jodoh dengan tahun satu lagi. semuanya ketentuan-Nya, kita hanya mampu berdoa agar apa yang bakal kita terima adalah yang terbaik untuk iman dan diri kita.

Jarang aku mencoretkan kisah mengenai zaman sekolahku. Bukan pahit, namun kenangan itu terlalu manis untuk diungkapkan semula. sengaja tidak mahu diungkapkan agar tidak mekar semula rindu yang telah lama disimpan. yang pasti, kenangan waktu itu tidak pernah lenyap.

berada diruang maya memberi aku kesempatan untuk menyapa sahabat2 sekolah yang sudah lama mendengar khabar berita. yang pasti aku senang mendengar cerita mereka. masing-masing dengan jalan yang tersendiri.

cuma,

aku hanya mampu berdoa. berdoa agar aku dan sahabat-sahabatku ditetapkan IMAN. dan supaya terus-menerus mendapat HIDAYAH. aku pasti, tidak mudah untuk menghadapi cabaran perubahan persekitaran. tidak senang untuk memastikan diri tidak terikut dengan rakan-rakan yang lain. tapi, kekuatan itu perlu dicari. HIDAYAH itu perlu ada usaha untuk mengekalkannya.



“Sesungguhnya kamu tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi,tetapi Allah memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk”surah Al-Qasas(28:56)


moga,

kita semua ditetapkan IMAN. merasa bahagia hidup didalam tarbiyah. kadangkala mungkin kita lupa, dan jangan sesekali kita membiarkan diri kita terus lupa. mencari jalan untuk sentiasa mengingatkan diri juga penting. agar mudah kembali ke pangkal jalan.


sekian,


Ya Allah Ya Tuhan Kami,
berilah cahaya pada hati kami, lidah kami, penglihatan kami, pendengaran kami, di kanan kami, di kiri kami, di atas kami, di bawah kami, di hadapan kami, di belakang kami, dan pada diri-diri kami.
Tiada Tuhan yang disembah melainkan Engkau.
Maha Suci Allah, sesungguhnya kami termasuk golongan orang yang menzalimi diri sendiri.
Ya Allah, Tuhan yang Maha Hidup, yang Berdiri dengan Sendiri, rahmatMu jua kami memohon pertolongan. Ya Allah, rahmatMu jua yang kami harap, maka janganlah engkau serahkan kami untuk mencelikkan diri kami walau sekelip mata sekalipun, baikilah kedudukan kami kesemuanya, tiada Tuhan melainkan Engkau jua.

Ya Allah, sesungguhnya kami hambaMu, anak kepada hambaMu, ubun kami di atas kekuasaanMu,
telah berlakulah kepada kami hukumanMu, adillah hukumanMu, kami memohon kepadaMu melalui segala namaMu, yang Engkau berikan nama pada diriMu, atau yang telah Engkau turunkan pada kitabMu, atau yang telah Engkau ajarkan pada salah seorang daripada makhlukMu, atau yang telah Engkau simpan pada ilmu-ilmu ghaib disisiMu,
supaya Engkau jadikan Quran itu sebagai penenang hati-hati kami, sebagai cahaya hati kami, pembuka dukacita kami dan penghilang kerisauan kami.
amin..


p/s : moga aku dapat memikirkan keputusan yang terbaik insyaAllah...

2 mEssAge:

wowowowo balik kmpg..hti girang...
hahahah

ameen.
xnak ade jodoh dah dgn taun 1.

nak ikan.

haha.

Popular Posts