Define Me

Jika Allah menolong kamu, maka tiada apa yang dapat mengalahkanmu, tetapi jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapa yang dapat menolongmu setelah itu? Karena itu hendaklah pada Allah saja orang-orang mukmin bertawakal 3:160




nama aku sakinah. tenang maksudnya. tenangkah aku?

sejujurnya, aku tak suka marah. marah buatkan aku rasa amat tidak tenang. tapi kadang-kadang aku xdapat nak kawal. terutamanya kalau melibatkan privacy. cuma jangan risau, aku susah nak marah, tapi insyaallah sejuk itu amat cepat. yang penting, aku lebih senang mendiamkan diri dikala api marah membara-bara.


jadi jangan risau jika anda terbuat aku marah. tegurlah aku seperti biasa, dan insyaallah aku akan biasa. sebenarnya, sejak dah 'berumur' ni panas baran aku dah berkurang. aku dah mula berfikir dengan tahap kewarasan yang tinggi. dan disini sengaja aku coretkan untuk peringatan buat diri aku sendiri.



Daripada Abdullah bin Umar, Rasulullah bersabda yang bermaksud:
“Tiada hamba yang meneguk air lalu mendapat ganjaran lebih besar di sisi Allah daripada hamba yang meneguk air menahan kemarahan kerana Allah.” (Hadis riwayat Ibn Majah)



ingatlah sakinah, jangan cepat sangat marah tu. cool sikit. tapi janganlah anda cuba mencabar kesabaraan aku. aku boleh bersabar. tapi ada tahapnya. jangan buat apa yang aku tak suka. insyaallah, aku cuba sesuaikan diri, tapi anda kena hormat apa yang aku tak suka. cukuplah sikit-sikit. pegi baca buku pharmacology. nak exam ni.


pesanan terakhir ;


Sabda Rasulullah yang bermaksud:
“Bukankah orang gagah itu, orang kuat bertinju. Akan tetapi orang yang gagah adalah orang yang dapat mengawal diri ketika marah.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)



wallahu'alam....


moga balik aku dari ardhu kinanah ini membawa seribu satu perubahan pada diri aku dan iman aku..

7 mEssAge:

keynah..
awat ni?
nanay jnji x kaco2 ikan keynah..
mrah psal tu ke?

keynah..sory..psl aritu...janji x buat dah..+_+

suka hadith at the end of the post... hadith tu yg selalu beri kekuatan kepada saya bila marah...

Dear Sakinah a.k.a keYnah

firstly asif jiddan2 tersalah apa2..seriously~

Moga Sakinah lebih menjadi org yang sabar~

Rasulullah serta para sahabat tidak pernah meletakkan HAD pada kesabaran~Hal ini menunjukkan betapa tinggi nilai sabar itu sahingga tiada had dan amat beruntunglah bagi org yang mempunyai sifat SABAR~

"Fasobrun Jamil~"

(^^,)/bittaufiq wan najah fi kullu haal~
Ukhwah ini amat dihargai~
dipisahkan mati dan bertemu di Jannah kembali..(^^)

to dr hanna;
eh, xde la.. benda kecik je pun pasal ikan tu.. ikan tu pun boring tengok muka yang sama ari2..

to aina;
tiada benda yang perlu dimaafkan.. hehe..

to anas;
ya, betul tu..

to asma;
syukran 'ala kulli hal.. tiada benda yang perlu dimaafkan.. hehee..

pple usually say..

"let go of your anger..!!"

but d truth from tht is tht we r being weak.


by our Prophet's saying that w shud hold on to our anger,

is d thing tht keeps our heads up and get stronger by our spirits n d mentality

thnx keynah!!

Popular Posts