Define Me

Jika Allah menolong kamu, maka tiada apa yang dapat mengalahkanmu, tetapi jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapa yang dapat menolongmu setelah itu? Karena itu hendaklah pada Allah saja orang-orang mukmin bertawakal 3:160


assalamualaikum..

saya jarang sekali bercerita mengenai keluarga..
jarang sekali bercerita mengenai mak..
jarang sekali bercerita mengenai abah..
apatah lagi adik beradik yang lain..

tahu kenapa?
kalau saya rindu, terus saya telefon (kalau tiap2 hari maknanya tiap2 hari telefon),
jadi tak sempat nak meluahkan rindu di blog..

alhamdulillah,
saya bertuah.. saya beruntung..
saya ada keluarga yang memahami, kadangkala lebih memahami diri saya sendiri dari saya sendiri..
saya selalu tak yakin dengan kemampuan diri sendiri, tapi mak dan abah selalu meyakinkan saya. apatah lagi abang2, kakak dan adik saya..

satu peristiwa,
selepas interview untuk program intensif bahasa jepun bawah yayasan pelajaran mara,
saya terus cakap dekat mak ngan abah saya, saya tak yakin boleh dapat..
dan memang saya tak fikir langsung lepas tu..
tapi mak saya dah belikan beg baru untuk bawak pergi kelas? guess what? mak saya dapat rasa saya boleh dapat.. dan selepas dua minggu saya dapat panggilan dari ypm yang saya dapat..

ini hanya satu peristiwa.. banyak lagi yang lain..

saya lebih suka pendam. tak suka cakap mengenai perasaan. sayang, rindu, suka.
tapi mak dan abah faham..
selalu telefon rumah tanda rindu.
bila saya puji sesuatu tanda saya suka.
bila saya selalu sebut tanda sayang.

saya tak pernah sedar..
baru saya sedar, bila saya cakap,
cantiknya benda tu, mak atau abah akan cakap, nak ka?

lama-lama baru sedar..
secara spontan saya akan puji sesuatu bila saya suka..
berapa kali terlepas puji orang lain depan abah dan mak..
terasa kantoi pada diri sendiri..

bila mak dan abah suarakan, mahu seorang anak mereka jadi doktor,
saya jadi risau.. 3 orang abang dah lepas dengan cita2 mereka..
kakak saya hanya tinggal berapa tahun untuk tamat pengajian..
ketika itu saya resah. hanya tinggal saya seorang. adik saya memang tidak menunjukkan tanda-tanda positif untuk menjurus ke arah perubatan, kesihatan.. tak berminat mungkin.. tawaran sudah ada, doakan beliau mampu membuat keputusan yang terbaik..

abah tahu saya susah score untuk biology. apatah lagi buku biolgy yang jarang bersentuh. tiap-tiap kali ada buku rujukan yang menjadi pilihan pelajar, abah akan belikan. seingat saya buku biology paling banyak sekali waktu nak ambil spm.
tapi saya takut. takut tak dapat memenuhi permintaan mak ngan abah. sebelum keputusan spm keluar pun, saya siap-siap minta maaf. Alhamdulillah, result yang keluar membolehkan saya sambung ke jurusan ini. saya yakin, Allah dah takdirkan yang terbaik buat saya..

setiap kali saya rasa lemah,
saya ada keluarga yang memahami saya..
jadi saya akan bangkit kembali..

inilah kekuatan saya yang Allah anugerahkan.
tapi saya tahu saya tak boleh kuat kerana keluarga sahaja..
kerana itu tak kekal..

saya perlu kuat kerana Allah~
saya perlu kuat kerana Islam~
saya perlu membina kekuatan itu.. doakan saya berjaya~

Serahkan diri sepenuh hati padaNYA,
maka Allah akan beri kekuatan sebagai ganti kelemahan,
keamanan sebagai ganti ketakutan,
kecukupan sebagai ganti kemiskinan..
(Yusuf Al-Qardawi)

0 mEssAge:

banner 516×75

Popular Posts