Define Me

Jika Allah menolong kamu, maka tiada apa yang dapat mengalahkanmu, tetapi jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapa yang dapat menolongmu setelah itu? Karena itu hendaklah pada Allah saja orang-orang mukmin bertawakal 3:160


assalamualaikum

"bayangkan kita masuk marathon. kalau kita buat sebab minat, kita akan enjoy sepanjang perlarian kita. sedut udara yang segar, asalkan sampai kita dah puas hati. tak sampai pun rasa seronok, sebab kita dah buat benda yang kita minat'

berbeza pula kalau yang masuk marathon tu sebab dia ada matlamat.
matlamat untuk menang,
untuk sampai pada destinasi,
untuk sampai dalam masa yang singkat.
untuk 1001 matlamat.

dia akan lebih bersungguh-sungguh.
lebih bersedia,
dan juga tak salah jika saya cakap lebih berjaya.

saya tak nak bercakap mengenai marathon ni sebenarnya.
cuma ada perkara yang bermain-main di fikiran.

saya kata,
saya buat sesuatu benda tu ikhlas kerana ALLAH.
ikhlas nak tolong kawan-kawan seakidah.
ikhlas sebab nak bawak Islam.

tapikan, saya bila dah rasa penat, saya rasa dah cukup.
bila dah senior, saya rasa perlu tinggalkan pada adik-adik.
bila dah lama, saya rasa dah cukup aku buat ni.

tapi sedarkah saya, rehat itu hanya di akhirat,
itupun kalau amalan cukup.

sedarkah saya, tiada istilah penat dan cukup di jalan Allah.

adakah saya buat semua benda ni kerana minat?
atau kerana saya ada matlamat.

huhu. terkedu nak jawab.

lagi satu, pilihanraya dah nak dekat.
nasihat saya, eh bukan.
menurut ust kelas tafaqquh (kitab Halal wa Haram) , hukum kita bersiasah ni fardhu kifayah.
jadi apa hukum kita nak pilih pemimpin untuk meneraju pci?
kalau tak da sapa nak mencalonkan dan dicalonkan, apa hukumnya??
saya yakin dan percaya, semua orang dah tahu.

nasihat saya, istikhoroh lah dalam memilih pemimpin.
dan kepada yang rasa nak dipilih, istikhoroh juga,
kerana hanya Allah yang tahu apa yang terbaik.

sudahlah, panjang pulak kali ni.
terus kuat ya =)

6 mEssAge:

salam..
rajen update...laju je quote ayat dr.heh~

taun dpan korg plan seminar plak..
pasang 'matlamat' heh...

insyaAllah ana jd org 1st register..

harap bermanfaat utk seminar kali ni~

tapikan, saya bila dah rasa penat, saya rasa dah cukup.
bila dah senior, saya rasa perlu tinggalkan pada adik-adik.
bila dah lama, saya rasa dah cukup aku buat ni.

tapi sedarkah saya, rehat itu hanya di akhirat,
itupun kalau amalan cukup.

Kata-kata yang baik.

minat+bermatlamat=superb.

minati perkara yang kita buat, pastikan setiap perkara yang dibuat tu ada aim kita sendiri.

Allahualam.

maroazwan;
erk,korang??

yadiy; syukran.

Dr. Alex; equation yang menarik.

super like this post (bukan sebab marathon eh) hehe...
thumbs up...
~ ingat 'ajrun minAllah' insyaAllah
teringat ayat 97, surah an-Nahl...
Good Luck!

wahh..sudah senior ya.

terkedu nk jawab?
kadang2 memang akan rasa mcm tu, rasa dah cukup, rasa lemah, rasa macam nak futur, tinggalkan kerja Islam. Kena lawan la perasaan mcm tu. Teruskan..

Popular Posts