Define Me

Jika Allah menolong kamu, maka tiada apa yang dapat mengalahkanmu, tetapi jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapa yang dapat menolongmu setelah itu? Karena itu hendaklah pada Allah saja orang-orang mukmin bertawakal 3:160




assalamualaikum..

bercerita tentang doa,

suatu ketika dulu, disaat abah saya sakit, saya berdoa agar abah dipanjangkan umur. dalam doa yang beserta esakan, saya memohon dengan setulus hati agar abah dipanjangkan umur. agar saya sempat membalas jasa abah. kerana saya tahu, peratusan untuk selamat hanya 20%. saya berdoa agar saya dapat segera balik ke Malaysia untuk melawat abah yang sakit.

tapi, bila abah dah sihat, perasaan untuk pulang ke Malaysia sudah beransur-ansur hilang. iyalah cuti musim sejuk yang hanya seminggu. amatlah tidak berbaloi kan. cuma jauh disudut hati, masih berdoa pada Allah, tunjukkan yang terbaik, sama ada hendak menghabiskan cuti musim sejuk di Mesir atau Malaysia.

bila revolusi berlaku di Mesir, dengan izin Allah walaupun perjalanan yang agak panjang namun akhirnya saya tercampak pulang ke Malaysia. tanpa saya sendiri sedari. dah sampai Malaysia rupanya !! tiba-tiba saya termenung panjang. baru saya sedar, yang saya pernah meminta dari Allah. ya, waktu itu. dengan setulus hati. Allah !

dan abah juga bercerita, abah rasa macam dah pendek umur dah. satu keluarga menangisi kesakitan abah. abah pun dah rasa macam tak leh nak hidup lama dah. dan, dengan izin Allah, abah masih dipanjangkan umur. dan kini sihat sejahtera, boleh berjogging setiap pagi. semua ini adalah ketentuan Allah !

Subhanallah, perancangan Allah siapa tahu??

jika suatu ketika dahulu, soal dihantar pulang ke Malaysia hanya menjadi gurauan.
suatu perkara yang semua orang rasa mustahil.

tapi, lihat sekarang. Allah Maha Besar !

Subhanallah, Subhanallah, Subhanallah.
perancangan Allah adalah yang sebaik-baiknya.

1 mEssAge:

wamakaru wamakarallah ...
wallahu khairul maakirin ...

semoga memanfaatkan cuti di Malaysia

banner 516×75

Popular Posts