Define Me

Jika Allah menolong kamu, maka tiada apa yang dapat mengalahkanmu, tetapi jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapa yang dapat menolongmu setelah itu? Karena itu hendaklah pada Allah saja orang-orang mukmin bertawakal 3:160


Assalamualaikum.


Alhamdulillah, syukur pada Allah kerana masih panjangkan umur dan murahkan rezeki.

hmm. sebenarnya tak tahu camna nak mula menulis. hampir seminggu internet tiada. berkurung dalam rumah. dengar bunyi macam-macam kat luar. dan hakikatnya, saya sendiri tak tahu apa yang dah berlaku di luar. tak tahu apa yang sedang diperjuangkan oleh rakyat Mesir. hanya tahu yang mereka sedang mendesak husnil mubarak turun.

bila mak dan abah telefon, seriously saya tak boleh cakap banyak. sebab walaupun kena duduk ja dalam rumah, menghadapi hidup macam biasa, tetapi masih ada resah dan gelisah di hati. mendengar hampir kesemua rakyat negara lain sudah di bawa pulang. dan kami disini sentiasa menanti update daripada kerajaan Malaysia.

seriously, sedikit terkilan dengan tindakan yang lambat. negara lain sudah awal2 lagi membawa pulang warganegara mereka. tapi apa pun Alhamdulillah, ada juga tindakan setelah di desak oleh rakyat Malaysia yang lain. memang, student malaysia selamat. duduk dalam rumah saja. tapi faham tak, tekanan yang kami hadapi. dengan bekalan makanan yang terpaksa dicatu, takut-takut bantuan lambat sampai. tapi apapun tahniah, kerana bantuan dah bermula.

menitis air mata, baca status yang ditulis oleh adik saya. mak menangis. saya tak pernah berniat nak risaukan mak ngan abah. tapi kadang-kadang tersebak jugaklah kalau cakap telefon tu. involuntary actionlah katakan. hehe.

mungkin ada yang kata, kenapa ada yang mampu beli tiket sendiri?? yang dah sampai Malaysia.

kalau ikutkan yang ada bersama saya dalam rumah ini sekarang, hampir kesemua ibu bapa mampu nak beli tiket sendiri. nak bawak pulang anak-anak mereka. saya yakin.

tapi, kalau fikirkan rakan-rakan yang tak mampu, kami tak sampai hati.
pergi dahulu, dan tinggalkan rakan-rakan yang lain.
dan kami juga tak sampai hati, mengenangkan walid kami, Ustaz Ishak selaku pegawai Mesir yang tak pernah tidur lena pada saya, yang risaukan keselamatan anak-anak beliau yang tinggal di luar. tak nak menyerabutkan kepala walid, dan nak melicinkan kerja menyelamat.

bukan bermaksud yang balik dulu tu selfish. maaf, bukan itu maksud saya. tahap kesabaran setiap orang berbeza. dan bayangkan sapa yang mampu bersabar, dalam keadaan malam yang sunyi sepi, sekali sekala terdengar bunyi tembakan, pergaduhan dan kadang-kadang letupan. tambah-tambah kami pelajar perempuan. siapa yang mampu???

yang boleh terus bersabar, bersabarlah. dan yang sudah tidak mampu, ada yang mendapatkan tiket sendiri untuk pulang. itupun hampir 1001 kemungkinan boleh terjadi.

sama ada terkandas di lapangan terbang. flight di batalkan. tapi, atas faktor persekitaran yang amat menekan, ada pelajar yang sanggup mengambil risiko.

setakat ini sahaja rasanya.

janganlah risau. insyaAllah selamat semua. mohon doa dari kalian.
dan mohon, jangan membesar-besarkan cerita mengenai bantuan yang akan dihulurkan.
jangan hanya indah khabar dari rupa. patah hati tau kalau baca berita, tapi apa yang kami dapat disini tak seperti yang dikhabarkan.

heh, emo pulak disitu.

tapi, keadaan kami tak lah se critical masyarakat Mesir.
mereka berjuang untuk tanah air mereka.
jika kami disini berada dalam ketakutan, mereka 1000 kali lebih takut.
jika kami disini risau mengenai kehabisan stock makanan, merekah mungkin sudah habis.
doakan rakyat Mesir kalian.
doakan mereka memperoleh hak mereka kembali.
doakan yang terbaik buat mereka.
perjuangan mereka baru bermula.
doakan, doakan, doakan.

okey, mungkin line internet akan dipotong semula. bersiaplah ye.
jumpa lagi, insyaAllah.

Assalamualaikum..

4 mEssAge:

semoga selepas ini pemerintahan yg sebenar-benar berlandaskan syariat Allah. amiiin ya rabbal alamin.

hey org atas apa khabar..siap ade part tu, byk beno tu nk update..gud job!

p/s: sunyi x ak xdk atas?wawawa~

Selamat Semuanya InsyaALLAH ...
Doakan yg terbaik untuk Mesir InsyaALLAH ..

insyaAllah, moga yang terbaik untuk mesir.

Popular Posts