Define Me

Jika Allah menolong kamu, maka tiada apa yang dapat mengalahkanmu, tetapi jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapa yang dapat menolongmu setelah itu? Karena itu hendaklah pada Allah saja orang-orang mukmin bertawakal 3:160


Assalamualaikum.

Saya pernah ada seekor kucing. (masih ada sehingga sekarang Alhamdulillah).

Kitty adalah emak kepada dua ekor si anak kucing yang comel. Hitam dan Belang. Hitam dan Belang memang membesar bersama. sejak dari kecil. mereka berdua sungguh akrab. mungkin kerana hidup di dalam persekitaran manusia. manusia mana mampu memahami mereka secara mendalam. jadi pada pendapat saya, mereka saling memahami antara satu sama lain.
manja bersama.



tapi, belang kerap sakit-sakit. jika belang tidak bermaya, hanya terlantar sahaja, hitam akan sama-sama menemani belang. sejak mak membelikan ubat untuk belang (ubat cacing) belang semakin sihat.
belang dan hitam boleh bermain bersama-sama. menjenguk ikan di dalam kolam. berlari-lari di celahan pokok kucai yang emak tanam. merosakkan serai tanaman emak. itu adalah kerja biasa mereka.


Suatu hari, Allah telah mengtakdirkan belang pergi meninggalkan hitam. belang di langgar kereta. mungkin kerana hitam dan belang bermain-main di jalan depan rumah.
Adik saya demam 3hari. sedih kehilangan belang. saya di Iskandariah ini turut terasa kehilangan belang. adik tak mahu bercakap telefon !
bayangkan apa perasaan hitam ketika itu? hitam mencari-cari belang. tak tahu bagai mana hendak memberitahu hitam, bahawa adik kesayangannya telah pergi. hitam termenung panjang 2, 3 hari. tidak mahu bermain, makan tidak berselera. satu keluarga takut, hitam akan ikut jejak belang.

Tapi Allah maha kuasa. Kitty melahirkan 4 ekor anak tidak lama selepas pemergian belang. Hitam dapat adik baru ! Tidak pasti apa yang menyebabkan Hitam tiba-tiba lebih nakal dari dahulu. mungkin terasa tanggungjawab sebagai abang :p
hitam telah pandai membawa balik binatang-binatang buruannya ke rumah (burung kecil, tikus).

Sekarang hitam menjadi abang yang amat baik dan Gemok :p


Allah kadang-kadang mengambil sesuatu yang amat kita sayang. Menguji kita dengan sesuatu yang menjadi kelemahan kita. Kita hampir-hampir jatuh tersungkur. Menangis tidak bermaya. Mengadu hanya pada-NYA. Tapi ketahuilah, kesakitan, kesedihan, kelemahan semua itu sebenarnya menguatkan kita. mempersiapkan kita untuk masa depan yang lebih panjang dan tanggungjawab yang lebih besar. Kerana kita perlukan tarbiyah dari Allah untuk terus kuat dalam perjuangan yang jauh.

insyaAllah, Allah tahu yang terbaik buat saya, kamu dan kita semua :D




4 mEssAge:

Post ini sangat menyentuh hati gua.

Sangat sangat.

hebat bila boleh sentuh liver.

you've got my liver also.
T.T

thank you nisah for giving me ur liver. LOL

Popular Posts